شهردار ماسال - باقر کاظمی

شهردار ماسال : برای جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز در ماسال ، شهرداری نمی تواند کاری بکند؛ نظارت به عهده نظام مهندسی است.

 ضمن معرفی ، اقدامات انجام شده توسط شما در دوران مسئولیت شهرداری ماسال را توضیح بدهید؟
باقر کاظمی ، شهردار شهر ماسال هستم که قبل از انتصاب به این سمت عضو شورای شهر ماسال بودم و بعداً به عنوان شهردار ماسال انتخاب شدم. تقریباً ۸ سال است که این سمت را عهده دار هستم و اقدامات شایان توجهی در این برهه انجام داه ایم. مسیر به مسیر در شهر ماسال اقدامات خوبی داریم. اصلاح ورودی شهر ماسال و رفع موانع و پیچ خطر ساز ، بهسازی میدان شهید فرزانه ، روکش آسفالت خیابان اصلی شهر ، نصب تلویزیون شهری برای تبلیغات محیطی ، محوطه سازی پارک شهدا ، نصب مجسمه هایی در مسیرهای مختلف شهر ماسال با الهام از نمادهای اصیل تالشی ، چهار بانده کردن مسیر لوحه سرا ، بهسازی میدان سنگ بست ، احیای پارک ساحلی و روشنایی محیطی بام سبز ماسال و… از مجموعه اقدامات صورت گرفته می باشد.
وضیعت مجتمع تجاری که به بخش خصوصی واگذار شده به کجا رسید؟
مجتمع تجاری طبق قرارداد ۳۰درصد متعلق به شهرداری است و۷۰درصد به پیمانکار پروژه که سه کارشناس رسمی دادگستری این برآورد را انجام داده اند. سند به اسم شهرداری است. سرمایه گذار قبل از تحویل پروژه میتوانست ۲۰درصد سهم خود را به فروش برساند ولی به علل مختلف از جمله رکود بازار موفق نشد. خود سرمایه گذار دچار سانحه شد و برای درمان به آمریکا اعزام شده اما نماینده اش کارها را دنبال می کند و تا عید پله برقی و نصب شیشه ها انجام می شود. طبق قرارداد روزانه ۳۰۰هزار تومان دیرکرد قید شده که موظف به پرداخت است و طبق قرارداد باید سال ۹۴ تحویل می داد و عملاً شهرداری ابتکار عمل را در اختیار دارد و می تواند مغازه ها را به نفع خود ضبط کند.
 دفع زباله در شهر شکل نامناسبی دارد. چه توضیحی دارید؟
ما هر روزه جمع آوری زباله های معابر اصلی و دو روز در هفته ، کوچه ها را داریم که با تامین بودجه ؛ دفع زباله کوچه ها را به سه روز در هفته ارتقا می دهیم. محل دپو در منطقه مسکونی است و موجب اذیت شهروندان می شود. به دنبال فضایی خارج از شهر برای دپو زباله هستیم و اینکه ماهیانه هزینه بالایی برای دفع زباله به مرکز سراوان پرداخت می کنیم که برای ما مشکل آفرین است.
 وضع کوچه های شهر نامناسب است و در روزهای بارانی تردد ساکنین را مشکل ساز کرده، چه راهکاری دارید؟
مشکلی که ما با آن مواجه هستیم توسعه ی شبکه فاضلاب است که ۴۰کوچه بازسازی شده را کنده کاری انجام داده اند و کوچه، به کوچه خاکی تبدیل شده و شهرداری هم برای پیشرفت این امر هزینه ای از آب و فاضلاب دریافت نکرده. ما این کوچه ها را مجدداً روکش کردیم و هزینه ی بالایی داشت مثلاً اگر روکش آسفالت لوحه سرا را انجام نمی دادیم، می توانستیم کل کوچه های شهر را آسفالت کنیم. به زودی کوچه هایی که کار فاضلابش به اتمام رسیده آسفالت خواهد شد.
 سد لاستیکی ماسال و دل نگرانی های موجود را توضیح بدهید؟
سد لاستیکی ، پیمانکارش آب منطقه ای است و باعث رونق شهر می شود. ماسال شهری است که دریا ندارد و با سد لاستیکی دریاچه ی مصنوعی ایجاد می شود. شهرداری با ارتباطاتی که با آب منطقه ای داشت این امتیاز را برای شهر دریافت کرد. برای کل استان ۱۱سد در نظر گرفته شده بود که یکی به ماسال تعلق گرفت. پیمانکار سی درصد اولیه برای تجهیز کارگاه را دریافت نکرده ولی در حال انجام کار است ولی اجازه فروش شن های برداشتی از بستر رودخانه را هم ندارد و باید شن را دپو کرده و در نهایت برای خود پروژه مصرف کند و ناظر آب منطقه ای باید بر صحت امر نظارت کند. شهرداری معتقد است باید این کار با همکاری و همیاری به پیش برود و این پروژه انجام شود ما دل نگرانیهای شهروندان را کتباً و شفاهی به مسئولین امر اعلام کردیم. شهرداری از لحاظ فنی حق ورود به پروژه را ندارد .
 ساخت وساز های نا همگون شهر را چرا مدیریت نمی کنید! ساخت سازهای خلاف؟

ماسال در سالهای اخیر شاهد ساخت سازهای فراوانی بودیم و در این ساخت وسازها سه ارگان دخیل هستند، بنیاد مسکن نظام مهندسی و شهرداری. نظارت به عهده نظام مهندسی است و شهرداری می تواند نامه بزند ولی جلوی کار را نمی تواند بگیرد یا خانه به خانه مامور بگذارد. ساخت سازهای غیرمجاز به کمیسیون ماده ۱۰۰می روند با جریمه رای می گیرند و شهرداری هم در کمیسیون حق رای ندارد. یعنی افراد با پرداخت جریمه ساخت ساز خود را قانونی می کنند تا زمانی که ماده ۱۰۰ هست جلوی تخلف را نمی شود گرفت.
 پروژه بام سبز به کجا رسید؟ چرا سکوهایی ساختید که با رانش از بین رفت؟ این هدر دادن بودجه نبود؟ مسئول ساخت و سازهای غیر مجاز در بام سبز کیست؟
در بام سبز ما فضا سازی کردیم. سنگفرش انجام دادیم. سکو سازی کردیم. روشنایی آن را انجام دادیم. فضای بالا دست را از منابع طبیعی آزاد کردیم. در مزایده ای اجاره دادیم و برای شهرداری منبع درآمد شد. باید دو مرکز اقامتی تفریحی بدون قطع حتی یک درخت و آسیب به بافت جنگلی ایجاد بشود و سالی ۲۰۰میلیون برای شهرداری درآمد زایی دارد. درباره رانش بام سبز چون خاک نرمی دارد جاده اولیه به صورت سنتی ساخته شده و خاک های برداشت شده در آنجا دپو شد و به مکان دیگری منتقل نشد، رانش را زیاد کرده، باید شمع کوبی به عمق ۳۰متر انجام شود و هزینه ی بسیار بالایی دارد تمام این مراحل را در آزمایشگاه خاک سپری کردیم و این مستلزم بودجه بالایی می باشد. درباره ساخت و ساز ، دکه های پایین دست تصرف ۲۰ ساله دارند و مشکل دیگر این است که این مکانها در حوزه ی شهری نیستند و از نظارت شهرداری خارج هستند.
سد معبر در ماسال معضل شده و برای شکل هندسی میدان اصلی شهر چه راهکاری دارید؟
در مورد سد معبر ما برخورد می کنیم. شهروندان هم به واحد سد معبر گزارش بدهند، برخورد می شود. شکل میدان اصلاح می شود و میدان باید کوچکتر بشود. طرح آن در حال آماده سازی است و اطراف میدان سنگفرش می شود.
در رابطه با مسائل مالی شهرداری حاضر به ارائه اسناد هستید؟
شهرداری ماسال در دوران بنده از پاک ترین شهرداری هاست. اسناد موجود است و مورد بازدید بازرسان قرار گرفته و نقطه ی تاریکی در مسائل مالی شهرداری در دوران بنده موجود نیست و بنده نکته به نکته حاضر به توضیح و پاسخگویی هستم.

گفتگو از مجتبی حیدری